Nieuwsbrief  4e kwartaal  2018.

Wat een mooie zomer hebben we gehad en volgens de weersdeskundigen krijgen we in oktober ook nog wat mooie dagen, maar gelukkig niet zo warm meer als deze zomer.  Ik hoop dan ook dat u helemaal bent bij gekomen van alle beslommeringen van het afgelopen jaar en nu vol enthousiasme in de start blokken staat om je ook weer bezig te houden met de tarot.

Deze nieuwsbrief is een beetje aan de vroege kant, want ik wil toch nog even de workshop van 7 oktober onder de aandacht brengen. Voordat u op deze dag al afspraken gemaakt hebt.
Deze dag ga ik het  ’s morgens  hebben over het ontstaan van de tarot en de ontwikkeling door de eeuwen heen. Want waar komen die verhalen vandaan dat de tarot van de zigeuners komen of uit Egypte of Atlantis, hier krijgen we meer duidelijkheid over.
’s Middags gaan we met elkaar aan het werk door samen te gaan leggen. Hier komen verschillende ( al naar gelang de tijd) legpatronen aan bod. O.a. de Golden dawn legging. Als er een patroon is waar je graag meer van wil weten of die je wilt delen met de aanwezigen geef het dan even door.
Om deze dag mee te doen is het nodig om je aan te melden info@tarotberoepsvereniging.nl  en dat je vóór 30 september het statiegeld van  € 35,=.

Te betalen op IBAN nr:  NL71 INGB 0006 8097 91
t.n.v. Tarot Beroepsvereniging Nederland te Hengelo.
Voor niet leden is het bedrag om deel te nemen  € 55,=.

Betaling moet voor 30 september 2018 binnen zijn.

Uw deelname is dan definitief er wordt na die datum (30/9) geen restitutie gegeven bij het niet deelnemen.

Bent u aanwezig op de workshop dan krijgt u in de week na de workshop het geld terug gestort op uw rekening, aspirant leden krijgen € 15,= terug gestort, omdat zij per workshop een bijdrage dienen te betalen van   € 20,=
Heb je je wel aangemeld maar niet betaald, dan kan je je de rit naar Hilversum  besparen, want dan wordt er niet op je gerekend en is er helaas geen plaats voor je.

We zijn tot dit besluit op de ALV van februari j.l. gekomen omdat er te vaak mensen zich wel hadden aangemeld en dan niet kwamen opdagen terwijl wij wel kosten als vereniging hiervoor maken.

Dus  zondag 7 oktober van 11 tot 16 uur
Centrum Een & Al, Mozartlaan 25, 1217 CM Hilversum.
LET OP
 op zondag wordt de achteringang gebruikt dan is het adres Catharina van Renneslaan 8-20

Voor de ALV van 17 februari 2019 ben ik inmiddels met iemand bezig om de workshop voor ’s middags in te vullen, maar dit staat nog op losse schroeven en kan ik er op dit moment ook nog niets verder over zeggen.
Maar vind je het leuk om een keer een middag of hele dag te verzorgen laat dan a.u.b. iets van je horen.
Ook voor mijn oproep om iets in de nieuwsbrief te schrijven wordt niet erg gereageerd, denk niet van dit kan ik niet, iedereen kan dit het gaat er niet om dat het een literair stuk is. Maar vertel eens hoe je tot de tarot gekomen bent, of iets wat je mee gemaakt bij een legging etc.

Gelukkig hebben we dit keer van Sonja Backus een leuk stukje mogen ontvangen voor deze nieuwsbrief

Hoe ik tot de tarot ben gekomen
Vanuit mijn jeugd werden er van thuis uit al spirituele avonden georganiseerd door mijn ouders.
Het spirituele is mij dus al vroeg bekend. Omdat ik het erg interessant vind ga ik met mijn ouders ook workshops en cursussen volgen. Waaronder een cursus tarot in 2000 met mijn vader in Boxmeer. Een tijdje na deze cursus kreeg ik een gezin en mijn interesses kwamen op een lager pitje te staan. Kortom weinig tijd met twee kleine kinderen en het opstarten van een eigen zaak, maar wel altijd de intentie als ik meer tijd krijg ga ik hiermee verder.
Mijn vader Jan Backus ging wel ermee verder, hij ging de opleiding Tarot Mediator volgen bij buro voor tarot bij Agnes en Jurre, hij werd voorzitter van de Tarot Beroepsvereniging  Nederland, opende zijn eigen Tarotburo Aquila Blanca, hij startte een tarotcafé, gaf tarotwandelingen, cursussen en consulten.

Echter heeft hij hier niet verder mee kunnen gaan…
Op 19 Oktober 2012 is hij plotseling gestorven.
Ik had toen meteen een gevoel dat het heel jammer zou zijn als alles van de Tarot verloren zou gaan, dat wilde ik niet en toen was de tijd rijp om verder te gaan met de tarot.
Ik ben naar de Lotusbeurs geweest om kennis te maken met Agnes en Jurre van buro voor tarot en besloot het serieus aan te gaan pakken om in Breda de beroepsopleiding Tarot mediator te gaan volgen om daarna met het Tarotburo Aquila Blanca verder te gaan.
Na deze 2 intensieve leerzame studiejaren heb ik de opleiding met goed gevolg afgesloten. In juni 2015 is het Tarotburo Aquila Blanca heropend om tarotconsulten te kunnen geven, na vele aanvragen ben ik ook cursussen gaan geven en een tijdje later workshops. Het meeste leer je door te doen en door samen te sparren. Tevens vind ik het erg leuk om met gelijkgestemden over de tarot/spiritualiteit te praten. Over de tarot hoef ik jullie als mede tarotisten niets meer uit te leggen.
De tarot blijft leerzaam en ik ben nog lang niet op het niveau van mijn vader, maar wat blijft het leuk om met de tarot bezig te zijn! Daarbij komen ook steeds meer zijwegen erbij zoals de numerologie. Je bent nooit uitgeleerd en iedere ontwikkeling brengt je verder.
Het is voor mij nog steeds druk met een eigen zaak, het tarotburo, twee kinderen die ik alleen mag opvoeden en de huis tuin en keukenklussen maar de tarot brengt mij op een heel mooi ander pad waar ik erg blij mee ben.
Hoe het verder gaat zal de toekomst uitwijzen…
Mocht je nog meer informatie willen nalezen van Tarotburo Aquila Blanca dan kan dat op de website : www.tarotvenlo.nl en/of op de facebook pagina  https://www.facebook.com/TarotVenlo/.

Ga eens op een ontdekkingsreis naar het binnenste van jezelf
                                         Jan Backus
Wie weet tot ziens een keer in Venlo of bij TBN.
Sonja Backus
Tarot Mediator
Tarotburo Aquila Blanca Venlo.

Nieuwsbrief  3e kwartaal  2018.

Inmiddels is het 3e kwartaal alweer aangebroken en de hoogste tijd voor een nieuwe nieuwsbrief.

Workshop
Helaas zijn er ondanks de toezeggingen op de algemene leden vergadering toch niet genoeg aanmeldingen om de workshop in Mechelen door te laten gaan. Erg jammer want dat zou ongetwijfeld een leerzame ervaring zijn geweest. Dus dit is nu definitief van de baan.
Nu staat er onder voorbehoud voor zondag 7 oktober van 11 tot 16 uur  een werkdag gepland. Deze dag zal ik wat vertellen over het ontstaan van de tarot en zullen we de dag verder invullen met leggingen waarbij ook zeker de golden dawn legging zal worden besproken.
Deze datum staat helaas nog niet voor 100% vast want ik heb nog (steeds) geen bevestiging van het Centrum Een en Al ontvangen dat we die dag de ruimte kunnen huren.
Zodra ik iets weet zal ik het jullie laten weten.
Ook nu geldt weer zoals tijdens de algemene ledenvergadering is besloten dat aan deelnemers een statiegeld wordt gevraagd voor deelname, het komt n.l. heel vaak voor dat mensen op het allerlaatste moment afzeggen of helemaal niet komen, terwijl er door de vereniging wel kosten worden gemaakt. En ingeval van onvoldoende deelname aan een workshop kan deze nog tijdig worden afgezegd en de vereniging kan op die manier de kosten  beperken.
Voor deze workshop  betaalt u een statiegeld van € 35,=.
Te betalen op IBAN nr:  NL71 INGB 0006 8097 91
t.n.v. Tarot Beroepsvereniging Nederland te Hengelo.
Betaling moet voor 23 september 2018 binnen zijn.
( er van uitgaand dat de workshop 7 oktober door gaat)
Uw deelname is dan definitief er wordt na die datum (23/9) geen restitutie gegeven bij het niet deelnemen.

Opleidingsinstituut.
Op dit moment is er geen opleidingsinstituut dat geaccrediteerd is.

Dit keer hebben we een bijdrage voor de nieuwsbrief van Ger van der Koelen en Til van Nieuwenhuizen.

Maar klim ook eens in de pen of beter gezegd achter de pc en schrijf hoe u tot de tarot bent gekomen, of iets leuks, of juist minder leuks uit uw praktijk het hoeft niet lang te zijn er hoeven geen afbeeldingen bij maar deel eens wat ervaringen met andere leden van onze vereniging. Je hoeft hier echt geen schrijverstalent voor te hebben gewoon iets op papier zetten zoals je het ook aan bijv. je buurvrouw zou vertellen.

Tarot, een passie! Maar…..wat is tarot?
Om het heel eenvoudig. snel en krachtig te zeggen:
Tarot is een beeldentaal en taal kun je leren.

Hoe kwam ik in contact met de Tarot?
In 2005 kwam ik samen met Til van Nieuwenhuizen, een zeer goede vriendin van mij, in contact met de Tarot. Ik had al jaren een tarotdeck thuis liggen maar wist niet wat ik met de kaarten moest doen. Tot mijn oog viel op het toenmalige cursusprogramma van de volksuniversiteit, in dit programma stond een twee jarige Tarotcursus vermeld, ik wist direct die cursus ga ik doen. Ik vroeg Til of ze ook zin had om deze cursus te gaan volgen, in het begin was Til wat huiverig maar uiteindelijk is ze er mee ingestapt en dat was het begin van twee boeiende jaren. We kregen van Jan Backus onze toenmalige Tarotleraar, een prima basis mee om de grondbeginselen van de Tarot te leren kennen. Na de cursus hielden we maandelijks nog contact met Jan Backus om bij te blijven leren over de Tarot. Jan Backus overleed helaas plotseling in okt. 2012, we hadden beiden zoiets van wat nu? Na rijp beraad besloten we om verder te gaan met de Tarot en wij gingen onze eigen Tarotcursus opzetten. Ons eerste cursusjaar was gelijk een vliegende start met zeven cursisten. Om onze Tarot kennis verder uit te breiden voor ons zelf, maar ook voor het geven van een Tarotcursus, zijn we in 2013 gestart met de twee jarige Tarotmediator opleiding bij het Buro voor Tarot in Breda. Een zeer pittige hbo-opleiding met als afsluiting een scriptie met een onderwerp verbonden aan de Tarot. We hebben de cursus met goed gevolg afgesloten, Tarot Salon Venlo opgericht en inmiddels zijn we al weer aan ons vijfde cursusjaar bezig. Buiten de cursus geven we ook Tarotconsulten, maken Persoonsanalyses en organiseren we Tarot-ontmoetingsavonden.

De vraag; Wat is Tarot, daar wil ik toch wat dieper op in gaan en vooral wat is Tarot niet.
Als mensen horen dat we ons met de Tarot bezig houden, dat het over 78 kaarten gaat, dan horen we vaak dat is magie, waarzeggerij, toekomstvoorspelling enz. Dit heeft dus allemaal absoluut niets met de Tarot te maken. Helaas hangt dit soort opmerkingen, naar onze mening, om de Tarot heen en dit komt omdat veel mensen in het verleden maar ook nu nog (astro tv b.v.) verkeerd met de Tarot omgaan.
Voorspellen kunnen we niet, willen we niet en doen we niet, alles wat we met de Tarot doen mag nog niet eens voorspellend klinken bij ons. Als we aan een nieuw cursusjaar beginnen is dit het eerste wat we
onze cursisten bijbrengen. Wij willen op een eerlijke en zuivere manier met de Tarot omgaan.

Ik kom nog eens terug op de vraag wat is de Tarot dan wel?
Een Tarotdeck bestaat uit 78 kaarten voorzien van allerlei afbeeldingen, de afbeeldingen gaan ergens over, ze betekenen iets.
Als een cliënt bij een Tarotmediator komt voor een consult dan speelt er meestal een vraag of probleem waar de cliënt graag een inzicht of oplossing voor wil.
Door een gerichte vraag te formuleren betreffende het probleem op de vraag van de cliënt kan d.m.v. een patroon van Tarotkaarten inzicht verkregen worden in het probleem of de gestelde vraag.
De Tarotmediator is de bemiddelaar tussen de kaarten en cliënt. Naar aanleiding van de kaarten die op tafel liggen gaat de Tarotmediator vragen stellen om zo geleidelijk tot een oplossing of tot een ander inzicht te komen betreffende het probleem of de vraag.
Aan het eind van een consult vraagt een goede Tarotmediator altijd of de cliënt inzicht heeft verkregen in de vraag of het probleem, is het antwoord nee dan gaat de Tarotmediator verder met het consult is het antwoord ja, dan vraagt de Tarotmediator welke actie de cliënt nu gaat ondernemen om de vraag of het probleem op te lossen. Doet de cliënt niets, dan verandert er niets, bij actie komt verandering.
Zo zie je dus dat de Tarot een hulpmiddel kan zijn bij zaken die te maken kunnen hebben met werk, bewustzijn, relaties, problemen of je eigen ontwikkeling.

Verantwoordelijk.
Wanneer je je in de Tarot verdiept ga je zien hoe de Tarot bedoeld is en welke waarde deze voor jou kan hebben.
Tarotkaarten geven nooit aan wat je moet doen en laten.
De Tarotkaarten kunnen je wel helpen om inzicht te krijgen in bepaalde kwesties. Het leggen van een Tarotpatroon mag nooit de enige leidraad worden, we beschikken over een vrije wil, je bent en blijft zelf verantwoordelijk voor de dingen die je wel of niet doet in jouw leven.

Geschiedenis van de Tarot.
De Tarot is geworteld in een millennia lange traditie van zelfbevrijding en ontplooiing van de mens. Deze traditie is ergens vastgelegd tussen de dertiende en veertiende eeuw in kaartbeelden, niemand weet precies door wie en hoe.
Het trok o.a. de aandacht van vrijmetselaars en magische ordes
Vandaag gebruiken veel kunstenaars de tarotkaarten als inspiratiebron en wordt het gebruikt door therapeuten in coaching gesprekken, bij sollicitaties, als leidraad bij initiaties enz.

Tarotcursus.
In onze eigen Tarotcursus ontsluieren we de symboliek van de Tarot en maken zo kennis met de westerse esoterische traditie.
Door het gebruik van de Tarotkaarten zal je zien dat de Tarot zichzelf voortdurend vernieuwt en als een spons spirituele ideeën in zich opzuigt.
De symboliek in de kaarten weerspiegelt een diepe levenswijsheid.
Als je de Tarot vanuit deze invalshoek benadert, zal je een prachtig visueel medium ontdekken dat je een brede weg naar bewustwording toont.

De Toekomst.
Til en ik, we blijven ons steeds verder ontwikkelen in de Tarot, je raakt nooit uitgeleerd, het blijft boeiend en zeer leerzaam, nog steeds na al die jaren.
Regelmatig bezoeken we ook workshops op Tarot gebied, o.a. in België bij Annick van Damme, zij is een expert in de tarot. Na een bezoek bij haar ontstaan er weer nieuwe ideeën waar we weer mee aan de slag kunnen. Ook is het leuk om te zien hoe onze oud cursisten zich ontwikkelen op Tarot gebied, regelmatig komen ook zij bij ons terug om weer “bij te tanken”.
Kortom de Tarot blijft ons en veel mensen na ruim 600 jaar, zolang zijn de kaarten al in omloop, nog steeds boeien en dat zal voorlopig nog wel zo blijven.
Nieuwsgierig geworden zie: http://www.tarotsalonvenlo.nl

Til van Nieuwenhuizen
Ger van der Koelen

Ik wens u allen een mooie zomer toe en als u weg gaat op vakantie kom weer veilig terug.
Verder zie ik u graag op onze volgende workshop.

Warme groet
Carla Jadôt

Routebeschrijving  Centrum Een & Al, Mozartlaan 25, 1217 CM Hilversum.
LET OP
op zondag wordt de achteringang gebruikt dan is het adres Catharina van Renneslaan 8-20
Openbaar Vervoer.

Brainlux is eenvoudig te bereiken via het openbaar vervoer. Vanaf station Hilversum ( uitgang centrum, links staan de bussen)  neemt u de bus 105 van Connexxion. U stapt uit bij de halte Wisseloordlaan. U gaat de Wisseloordlaan in. Loop rechtdoor op de Wisseloordlaan en ga bij de T-splitsing linksaf (Mozartlaan).
De ingang is na 100 meter aan uw linkerzijde. Deze wandeling duurt ongeveer 6 minuten.
De ingang van Centrum Eén & Al is na 100 meter aan uw linkerzijde. Bij binnenkomst neemt u de trap naar beneden gaat u links de gang in.
Lijn 105
Heen: vertrekt o.a. om 10.21 uur ( zondag morgen EEN keer per uur!!!)
vanaf station Hilversum en komt om 10.26 aan op de halte Wisseloordlaan. Hierna 6 min lopen.
Terug : vertrek o.a. om 16.25 uur aankomst Station 16.35 uur ( Zondag middag elk half uur)Eigen vervoer.
Vanuit de richting Utrecht Route via A  27:
Neem de afrit Hilversum (afslag 33). Bij de eerste stoplichten gaat u linksaf
(Ring Zuid, Diependaalselaan). Volg de bordjes 'Ring
' over bijna 4 kilometer. Volg de borden Ring West richting Bussum.
Blijf de Ring volgen. Bij de derde stoplichten gaat u linksaf richting 's Gravenland ('s Gravelandseweg). Neem de eerste weg
rechts (Wisseloordlaan). Ga rechtdoor op de Wisseloordlaan en bij de T
-splitsing links af (Mozartlaan). De ingang van Centrum Eén & Al is na 100 meter aan uw linkerzijde. Bij binnenkomst neemt u de trap naar beneden. Links, aan het einde van de gang vindt u Centrum Eén & Al en BrainLux.
of:
Route via A 2:
Neem de afslag Hilversum/Vinkeveen (N201). Aan het einde van de afslag gaat u bij het verkeerslicht linksaf  richting Hilversum (N201). Deze weg rijdt u steeds rechtdoor tot u aan uw rechterhand een vestiging (na ± 15 km) van Intratuin ziet. Ga hierna linksaf (richting 's Graveland). Volg deze weg (Zuidereinde) tot de stoplichten. Ga rechtsaf richting Hilversum (Leeuwenlaan, deze gaat na de bocht over in de 's Gravelandseweg). Neem de 5e straat links (Wisseloordlaan).
Ga rechtdoor op de Wisseloordlaan en bij de Tsplitsing (t.o. basisschool) links af (Mozartlaan). De ingang van Centrum Eén & Al is na 100 meter aan uw linkerzijde. Bij binnenkomst neemt u de trap naar beneden. Links, aan het einde van de gang vindt u Centrum Eén & Al en BrainLux.
Vanuit de richting Amersfoort
Route via A 1:  Neem de afrit Laren/Hilversum
Noord/Media Park (Afslag 9). Aan het einde van de afslag gaat u bij de
Ga rechtsaf richting Bussum/Loosdrecht. U rijdt nu op de Johannes Geradtsweg. Ga bij de het kruispunt rechtdoor. U rijdt over het viaduct over de Insulindelaan. U ziet rechts het Mediapark, blijf de weg rechtdoor vervolgen. Na een scherpe bocht naar links (voorbij de watertoren die u links van u ziet) gaat u bij de eerstvolgende stoplichten rechtsaf richting 's Gravenland ('s Gravelandseweg). Neem de eerste straat rechts (Wisseloordlaan). Ga rechtdoor op de Wisseloordlaan en bij de T
Vanuit de richting Amsterdam
Route via A 1:
Neem de afrit Hilversum Noord / Laren (Afslag 9). ). Aan het einde van de afslag gaat u bij de stoplichten linksaf, richting Hilversum/Media Park (N525). Deze weg rijdt u alsmaar rechtdoor tot een kruispunt met stoplichten. Ga rechtsaf richting Bussum/Loosdrecht. U rijdt nu op de Johannes Geradtsweg. Ga bij de het kruispunt rechtdoor. U rijdt over het viaduct over de Insulindelaan. U ziet rechts het Mediapark, blijf de weg rechtdoor vervolgen. Na een scherpe bocht naar links (voorbij de watertoren die ulinks van u ziet) gaat u bij de eerstvolgende stoplichten rechtsaf richting 's Gravenland ('s Gravelandseweg). Neem de eerste straat rechts (Wisseloordlaan). Ga rechtdoor op de Wisseloordlaan en bij de T-splitsing (t.o. basisschool) links af (Mozartlaan).
of:
Route via A 2:
Neem de afslag Hilversum/Vinkeveen (N201). Aan het einde van de afslag gaat u bij het verkeerslicht linksaf richting Hilversum (N201). Deze weg rijdt u steeds rechtdoor tot u aan uw rechterhand een vestiging van Intratuin ziet (na ± 15 km). Ga hierna linksaf (richting 's Graveland). Volg deze weg (Zuidereinde) tot de stoplichten. Ga rechtsaf richting Hilversum (Leeuwenlaan, deze gaat na de bocht over in de 's Gravelandseweg). Neem de 5e straat links (Wisseloordlaan).
Ga rechtdoor op de Wisseloordlaan en bij de T-splitsing (t.o. basisschool) links af (Mozartlaan). De ingang van Centrum Eén & Al is na 100 meter aan uw linkerzijde. Bij binnenkomst neemt u de trap naar beneden. Links, aan het einde van de gang vindt u Centrum Eén & Al en BrainLux.
Parkeergelegenheid
Uw auto kunt u parkeren op verschillende plekken op het terrein.
Wanneer u het terrein oprijdt worden er op de borden parkeergelegenheden aangegeven.