Nieuwsbrief  1e kwartaal 2024.

Het is januari, de eerste nieuwsbrief van het jaar 2024 van de Tarot Beroepsvereniging Nederland.

Mededelingen van het bestuur door Carla Jadôt.

Algemene Leden Vergadering.
Dit jaar houden we de algemene leden vergadering als zoommeeting op 18 februari 2023 om 10.30 uur.
De agenda wordt u zoals u gewend bent later toegestuurd.
Wil je meedoen met de ALV geef je dan via mail op, op info@tarotberoepsvereniging.nl
 vóór 10 februari 2024. in de week vooraf aan de zoommeeting stuur ik je de link toe zodat je
er bij kan zijn.
Je kan ongeveer 10 minuten voor de afgesproken tijd inloggen.
Jullie zijn gewend dat er aansluitend een workshop wordt gegeven van ongeveer anderhalf uur.
Maar aangezien ik door privé omstandigheden zelf op dit moment niet in staat ben om hier
achteraan te gaan heb ik voor jullie deze

OPROEP
We zijn op zoek naar leden die een Zoom-workshop willen verzorgen van ongeveer 1,5 uur. Dit is jouw kans om een specifiek aspect van tarot te belichten, een nieuwe techniek te introduceren, of wellicht jouw eigen unieke benadering van tarot met ons te delen.
Hoe kun je je aanmelden??
Indien je geïnteresseerd bent om een zoomworkshop te verzorgen, stuur dan een
e-mail naar info@tarotberoepsvereniging.nl met daarin een korte beschrijving van het onderwerp van jouw workshop.
Samen kunnen we deze workshop tot een waardevol leermoment maken voor onze vereniging. We kijken uit naar jullie bijdragen en de inspirerende sessie die hieruit voort komt.

De zoommeeting over de Kabbalah van Annick is zo goed ontvangen dat we hebben besloten om samen met Henry Kampherbeek hier nog dieper op in te duiken.
Het wordt dan een workshop van een dag in Hilversum waar we elkaar ook ontmoeten.

Workshop 7 April 2024 van 11 tot 16 uur.

Hermetische Kabbalah  door Henry Kampherbeek

Kabbalah boeit me al vele jaren. Ik las er boeken over en ik kreeg er les in.
Ik las dat het belangrijk is hebreeuws te leren en goed thuis te zijn in de Talmud als je Kabbalah wilt studeren. Iemand zei eens tegen mij “De Kabbalah bestuderen zonder een diepe worteling in het jodendom is als het lopen van de marathon zonder benen”.
De man had misschien wel een beetje gelijk als het gaat over de Kabbalah zoals die in het jodendom beoefend wordt.

De levensboom

Maar dat is niet waar wij ons in de workshop mee bezig gaan houden.
Er zijn meerdere richtingen in de Kabbalah. Zo heb je naast de joodse Kabbalah ook de christelijke Kabbalah en de hermetische Kabbalah.
En het is de hermetische Kabbalah die het best aansluit bij de Tarot en waar ik mij ook altijd mee heb bezig gehouden.

In de Kabbalah speelt de levensboom een belangrijke rol. De levensboom bestaat uit 10 sephiroth en 22 paden die tussen die sephiroth lopen.
In die levensboom kun je eigenlijk alles uitbeelden: hoe onze realiteit in elkaar zit, de werking van een automotor, de bouw van een school, het menselijk lichaam en onze relaties met andere mensen.

Ik wil jullie graag laten zien hoe die levensboom in elkaar zit, hoe alles met elkaar verbonden is en hoe de Tarot daar in past, want iedere Tarotkaart heeft een plek op de levensboom en als je het voor je ziet is die kaart op die plek vaak heel sprekend.
Het gaat er niet om om alle paden en verbanden uit je hoofd te kennen, dat vergeet je toch vrij snel weer.
Het is vooral belangrijk om de basisprincipes te leren kennen en om in staat te zijn voor jezelf na te gaan hoe dingen zitten in de levensboom. En daarvoor is het voldoende als je het principe kent.

Gelukkig is de levensboom een logisch geheel en begrijpen is daarbij belangrijker dan uit het hoofd leren. We zullen gezamenlijk kijken hoe we de dingen uit de levensboom herkennen in de wereld om ons heen en hoe de Tarot ons hierbij kan helpen.
Henry Kampherbeek.

Kosten: voor leden is deze workshop gratis, voor aspirant leden zijn de kosten € 20,00

Het is inmiddels al best een tijdje geleden vandaar dat ik hier nog even het aanmeld- en betalings systeem uitleg, om mee te kunnen doen  aan de workshop. Dit is helaas in het leven geroepen omdat er te vaak op het allerlaatste moment werd afgezegd of helemaal niets werd gemeld.
En wij wel op basis van het aantal aanmeldingen besluiten of de workshop wel of niet doorgaat.

Meld je aan via de mail info@tarotberoepsvereniging.nl

Voor deze workshop betaalt iedereen een statiegeld van € 35,=.
Te betalen op IBAN nr: NL71 INGB 0006 8097 91
t.n.v. Tarot Beroepsvereniging Nederland te Hengelo.
Betaling moet voor  28 maart 2024  binnen zijn.
Dit moet je zelf in orde maken, u krijgt hier geen rekening voor toegestuurd.
Uw deelname is dan definitief er wordt na die datum (28-3-2024) geen restitutie gegeven bij het NIET deelnemen.

Bent u aanwezig op de workshop dan krijgt u in de week na de workshop geld terug gestort op uw rekening, leden ontvangen het volledige bedrag terug gestort, want voor hen is de workshop gratis.
Aspirant leden krijgen € 15,= terug gestort, omdat zij per workshop een bijdrage dienen te betalen van € 20,=.

Niet leden kunnen ook aan deze dag deelnemen dan zijn de kosten 55euro.

Deze dag is incl. koffie en thee wel zelf een lunch meenemen.
Het is een volle dag en we moeten dan ook echt om 11 uur starten dus zorg dat je op tijd bent. Het is niet prettig als er iedere keer nog iemand binnenloopt.

De locatie is, zoals bij iedereen inmiddels bekend,
Centrum Een en Al, Mozartlaan 25f, 1217CM Hilversum.
LET OP: op zondag wordt de achteringang gebruikt dan is het (navigatie) adres Catharina van Renneslaan 8-20  en dan het terrein over naar de voorkant ( Mozartlaan 25).

Bijdrage van Wilma van Cruchten
Mij werd gevraagd of ik een bijdrage wilde leveren aan de nieuwsbrief. In eerste instantie
dacht ik POEH wat zou ik daar dan aan kunnen bijdragen wat ook nog interessant is. Zo’n
kundige mensen met zoveel tarot ervaringen das toch beetje lastig.

Maar ik kreeg een leuke ingeving toen ik er over begon na te denken. Ik ben sinds kort met
de opleiding astrologie gestart. Een super leuke opleiding waar ook ontzettend veel bij
komt kijken. Je hebt de sterrenbeelden, de planeten, de huizen, de aspecten ( een planeet maakt
verbinding met een andere planeet)  🪐 de kruizen, etc etc. Maar daar wil ik jullie niet mee belasten.

Wat wel interessant is, is de verbinding van welk sterrenbeeld met welke grote arcana
tarotkaart geassocieerd wordt. Dat leek me wel iets om over te schrijven. Ik heb het kort
geïnterpreteerd omdat het 12 sterrenbeelden zijn en ik ook niet de hele nieuwsbrief in beslag wil nemen

Ook wil ik erbij opmerken dat het belangrijk is dat deze vergelijkingen algemeen zijn en niet
voor iedereen met een bepaald sterrenbeeld of voor elke interpretatie van de tarotkaarten
van de Grote Arcana gelden.

Het kan nuttig zijn om verschillende bronnen en perspectieven te raadplegen om een breder begrip
te krijgen van de mogelijke verbindingen tussen de sterrenbeelden en de tarotkaarten van de grote arcana.

Ik geef een uitgebreid voorbeeld van mijn eigen sterrenbeeld maagd. Maar om niet de hele
nieuwsbrief in beslag te nemen heb ik de sterrenbeelden en de tarotkaarten beknopt
weergegeven maar kunnen jullie daar zelf n.a.v. mijn voorbeeld invulling aan geven.

De vergelijking tussen het sterrenbeeld Maagd en de tarotkaart De Kluizenaar kijken we
naar de symboliek en betekenissen van beide.

Het sterrenbeeld Maagd wordt geassocieerd met eigenschappen zoals analytisch denken, nauwkeurigheid, perfectionisme en een praktische benadering van het leven. Maagden staan bekend om hun aandacht voor detail, organisatorische vaardigheden en hun verlangen naar orde en structuur. Ze zijn vaak gedisciplineerd, betrouwbaar en hebben een sterk gevoel voor verantwoordelijkheid.

De tarotkaart De Kluizenaar wordt geassocieerd met eigenschappen zoals introspectie, wijsheid, zelfreflectie en spirituele zoektocht. De Kluizenaar staat symbool voor een periode van innerlijke groei, zelfontdekking en het vinden van wijsheid door eenzaamheid en introspectie. Het suggereert dat men zich terugtrekt uit de wereld om innerlijke antwoorden te vinden en een dieper begrip van zichzelf en het leven te krijgen.

Er zijn verschillende overeenkomsten tussen het sterrenbeeld Maagd en de tarotkaart De Kluizenaar. Beide hebben een sterke nadruk op introspectie, zelfreflectie en het zoeken om naar wijsheid. Zowel Maagden als De Kluizenaar hebben de neiging om diep na te denken over zichzelf en de wereld om hen heen. Ze hebben ook een praktische benadering van het leven en streven naar orde en structuur.

Een mogelijke verbinding tussen het sterrenbeeld Maagd en de tarotkaart De Kluizenaar kan zijn dat Maagden de neiging hebben om zichzelf terug te trekken en tijd alleen door te brengen om hun gedachten te ordenen en hun innerlijke wereld te verkennen. Ze kunnen ook streven naar zelfverbetering en persoonlijke groei door middel van introspectie en zelfreflectie, vergelijkbaar met de boodschap van De Kluizenaar.
1. Ram: De Ram wordt geassocieerd met energie, moed en pioniersgeest. De tarotkaart De Keizer kan worden vergeleken met de Ram vanwege zijn leiderschapskwaliteiten, vastberadenheid en actiegerichtheid.

2. Stier: De Stier wordt geassocieerd met stabiliteit, vasthoudendheid en genot. De tarotkaart De Gehangene kan worden vergeleken met de Stier vanwege zijn vermogen om geduldig te wachten en te genieten van het moment.

3. Tweelingen: Tweelingen worden geassocieerd met communicatie, nieuwsgierigheid en veelzijdigheid. De tarotkaart De Geliefden kan worden vergeleken met Tweelingen vanwege hun vermogen om verbinding te maken en te communiceren met anderen.

4. Kreeft: Kreeften worden geassocieerd met emotionele gevoeligheid, intuïtie en zorgzaamheid. De tarotkaart De Maan kan worden vergeleken met Kreeft vanwege hun diepe emotionele wereld en intuïtieve aard.

5. Leeuw: Leeuwen worden geassocieerd met zelfexpressie, leiderschap en creativiteit. De tarotkaart De Zon kan worden vergeleken met Leeuw vanwege hun stralende persoonlijkheid en vermogen om anderen te inspireren.

6. Maagd: Maagden worden geassocieerd met analytisch denken, nauwkeurigheid en perfectionisme. De tarotkaart De Kluizenaar kan worden vergeleken met Maagd vanwege hun verlangen naar introspectie en zelfreflectie.

7. Weegschaal: Weegschalen worden geassocieerd met balans, harmonie en diplomatie. De tarotkaart Gerechtigheid kan worden vergeleken met Weegschaal vanwege hun verlangen naar rechtvaardigheid en evenwicht.

8. Schorpioen: Schorpioenen worden geassocieerd met diepgang, transformatie en passie. De tarotkaart De Dood kan worden vergeleken met Schorpioen vanwege hun vermogen om te transformeren en te regenereren.

9. Boogschutter: Boogschutters worden geassocieerd met avontuur, optimisme en vrijheid. De tarotkaart De Toren kan worden vergeleken met Boogschutter vanwege hun verlangen naar vrijheid en hun vermogen om oude structuren af te breken.

10. Steenbok: Steenbokken worden geassocieerd met ambitie, discipline en verantwoordelijkheid. De tarotkaart De Duivel kan worden vergeleken met Steenbok vanwege hun vermogen om te streven naar succes en hun worsteling met materiële verlangens.

11. Waterman: Watermannen worden geassocieerd met originaliteit, onafhankelijkheid en humanitarisme. De tarotkaart De Ster kan worden vergeleken met Waterman vanwege hun vermogen om hoop en inspiratie te brengen aan anderen.

12. Vissen: Vissen worden geassocieerd met empathie, intuïtie en spiritualiteit. De tarotkaart De Maan kan worden vergeleken met Vissen vanwege hun diepe emotionele wereld en hun vermogen om verbinding te maken met het spirituele.

Jaarlegpatroon: de zeven stappen van groei
Een bijdrage van Arjen Glas:

Jaarlegpatronen heb je in alle vormen. Voor 2024 hebben we een legpatroon ontworpen, die je door jouw zeven stappen van groei in 2024 meeneemt. Dit legpatroon is bedoeld om je te helpen inzicht te krijgen in de verschillende fasen van persoonlijke groei. Omdat in 2024 de tarotkaart ‘Kracht’ centraal staat, heeft de groei te maken met het liefdevol omarmen van je onzekerheden en angsten.

Het legpatroon volgt de natuurlijke ontwikkeling van een jaar. Elke kaart vertegenwoordigt een nieuwe fase van groei, waarbij de kaarten je inzicht en advies geven over specifieke aspecten. Van het opbouwen van een stevig fundament tot zelfreflectie, loslaten, bloei en transformatie, dit legpatroon biedt je inzichten om je te begeleiden op je pad van persoonlijke ontwikkeling.

In 2024 draait het om de tarotkaart ‘Kracht’. Deze kaart symboliseert innerlijke leiding en moed, en nodigt je uit om (innerlijke) uitdagingen met vastberadenheid en mededogen aan te gaan. Het herinnert je eraan dat de sleutel tot groei vaak binnenin ligt, en het vraagt om zachtheid en vriendelijkheid.

Dit legpatroon heeft 8 posities. Je kunt zelf beslissen of je 1 kaart per positie trekt, of meerdere voor een diepgaander inzicht. Ben je nog niet zo ervaren, dan is het verstandig om het bij 1 kaart per positie te houden.

1. Kaart 1. Kracht - jouw groeimogelijkheid voor 2024: welke angst of onzekerheid kun je volgend jaar liefdevol omarmen, zodat je deze voortaan als kracht kunt inzetten?
  2. Kaart 2. Basis: wat is jouw stabiele basis om verder te kunnen groeien?
  3. Kaart 3. Zelfreflectie: welk aspect van jezelf moet je uitdiepen om te kunnen groeien?
  4. Kaart 4. Loslaten: welke belemmerende overtuiging, gewoonte of situatie kun je loslaten om ruimte te maken voor groei?
  5. Kaart 5. Zelfontplooiing: welke kwaliteiten heb je om in te zetten voor je persoonlijke groei?
  6. Kaart 6. Verbinding: hoe helpen verbindingen met anderen je bij je ontwikkeling?
  7. Kaart 7. Transformatie: welk aspect van jezelf en/of je leven kan positief veranderen door deze transformatie?
  8. Kaart 8. Balans en integratie: hoe kun je evenwicht bereiken na je groei- en acceptatieproces, en je nieuwe inzichten in je dagelijkse leven toepassen?

Reminder
Heb jij iets nieuws gezien op tarot gebied of heb je zelf een nieuw tarotpatroon gemaakt of een andere leuke aanvulling voor de nieuwsbrief? Heel graag!
Stuur dit dan naar info@tarotberoepsvereniging.nl.
Zo kunnen we er samen een mooie nieuwsbrief van maken. Alvast bedankt voor jouw input!

Ik dank iedereen voor het lezen van deze nieuwsbrief en graag tot 18 februari 2023 bij de algemene leden vergadering als zoommeeting.
Hartelijke groet,
Sonja Backus

Nieuwsbrief  4e kwartaal 2023.

De zomer is weer voorbij en het herfstseizoen doet zijn intrede. Deze nieuwsbrief is de laatste van het jaar 2023 vanuit de Tarot Beroepsvereniging Nederland.

Workshop vanuit de Tarot Beroepsvereniging
Hierbij vraag ik nog even uw aandacht voor de eerst volgende zoommeeting
Op zondag 1 oktober 2023 van 10.30 tot 12 uur is er een zoom webinar deze wordt gegeven door Annick van Damme.

Het onderwerp van deze webinar is:
De kabbalistische levensboom en de relatie met tarot.

Hier wat meer informatie over de webinar:
Tarot is een eclectisch, esoterisch instrument waarin ideeën uit verschillende westerse spirituele tradities zijn verwerkt.
Als je kijkt naar de beeldtaal in de tarot zie je verwijzingen naar de kabbalistische levensboom.
Meer weten over de structuur van de kabbalistische levensboom en de associaties tussen de tarotkaarten en de levensboom is belangrijk om de kennis verborgen in de tarot te ontrafelen.
In het webinar vertelt Annick Van Damme je hoe je de kabbalistische levensboom kunt gebruiken als schema om tarotkaarten met elkaar te verbinden en hierbij tot verrassende inzichten kunt komen.
Verwacht geen uitgebreide theoretische uitleg over de hermetische kabbala. Annick legt uit wat je over de kabbalistische levensboom moet weten om esoterische tarotspellen zoals die van Waite en Crowley beter te begrijpen. Naast tips die je helpen om de symboliek te begrijpen, geeft ze verschillende suggesties die toepasbaar zijn bij het interpreteren van kaartleggingen.
Ga net als de Dwaas op reis door de kabbalistische werelden en bekijk de tarot vanuit een ander perspectief.
Wil je mee doen, geef je nu al op via info@tarotberoepsvereniging.nl  Op zich is het nog ver weg dus een grote kans dat er op deze zondag morgen nog geen afspraak in je agenda staat. En in de vakantieperiode denk je er ook niet aan.

Voor leden is deze webinar gratis.
Voor aspirant-leden zijn de kosten € 15,00 dit bedrag dient uiterlijk 23 september 2023 op onze IBAN nr. NL71 INGB 0006 8097 91
t.n.v. Tarot Beroepsvereniging Nederland te Hengelo te zijn overgemaakt.
U krijgt hier GEEN rekening voor. Dus zelf regelen.
Niet leden kunnen ook deelnemen aan deze webinar dan zijn de kosten
€ 40,00
Let op; Het is niet mogelijk om op een later tijdstip deze webinar nog eens te bekijken.
Heb je je nog niet opgegeven geef het dan door aan Carla Jadôt via info@tarotberoepsvereniging.nl zoals we allemaal wel weten belooft het met Annick van Damme weer een interessant gebeuren te worden.
In de week vooraf aan de workshop ontvangt u de link waarmee u zondags in kan loggen.

OPROEP
Voor de zoom workshop van ongeveer 1,5 uur die aansluitend aan de Algemene Ledenvergadering is, zoek ik nog iemand die dit in kan vullen.
De datum is 18 februari  2024  de vergadering start om 10.30 uur  en dan aansluitend tot ongeveer 12.30 uur jouw bijdrage.
Het onderwerp mag je zelf invullen, als het maar gerelateerd is aan de tarot.
Denk niet van dit kan ik niet of ik ben vast niet goed genoeg, want echt je weet beslist op een bepaald vlak net even wat meer of anders als een ander. Kortom pak je kans.

We kunnen  natuurlijk nog altijd even over brainstormen over je onderwerp en hoe jij het in zal vullen.
Meld je aan bij Carla Jadôt via info@tarotberoepsvereniging.nl

Een bericht van Carla Jadôt
Ik wil graag iets delen en onder de aandacht brengen.
Onlangs had ik een gesprek met een langdurig lid van onze vereniging, die mij aansprak met de naam Sonja. Ik benadrukte dat mijn naam nog steeds Carla is en dat Sonja sinds het vorige kwartaal alleen verantwoordelijk is voor het samenstellen van de nieuwsbrief. Het antwoord hierop was: "Oh, maar je doet verder toch niets." Daarom wil ik graag duidelijk maken wat ik allemaal doe en benadrukken dat het na ruim 20 jaar fijn zou zijn als iemand anders deze taken over zou kunnen nemen.
Het eerste contact met geïnteresseerden verloopt via mij. Ik reageer snel en uitgebreid, of het nu gaat om vragen over het lidmaatschap, consulten, cursussen of iets anders met betrekking tot tarot.
Ik houd het ledenbestand bij, wat leidt tot het opstellen van facturen voor de contributie. Aan leden die niet op tijd betalen, stuur ik de benodigde aanmaningen. Na betaling ontvang je een geseald kaartje als bevestiging van het lidmaatschap voor dat jaar. En iedereen ontvangt in de mailbox een ledenlijst.
Verder zorg ik voor verjaardagskaarten en door mij gemaakte kerstkaarten voor ieder lid.
Ik organiseer driemaal per jaar workshops. Hierbij moet ik mensen benaderen die over een interessant onderwerp kunnen spreken, wat niet altijd in één keer geregeld is. Ik zorg voor de afspraken over beschikbare ruimte of het opzetten van Zoom-meetings. Vervolgens hou ik bij wie zich aangemeld en betaald heeft. Op de dag van de workshop ben ik op tijd aanwezig om de locatie te openen of de Zoom-meeting te starten.
Verder beheer ik de website, inclusief het plaatsen van de nieuwsbrief.

Ook  regel ik het plaatsen van advertenties bij anderen. En zorg ik ervoor dat er flyers worden verspreid op beurzen waar onze website op wordt vermeld.
En laten we de boekhouding niet vergeten.
Er zijn ongetwijfeld nog meer taken die ik nu niet heb genoemd.
Tot voor kort nam ik dus ook de nieuwsbrief voor mijn rekening.
Kortom, dit is aanzienlijk meer dan "niets", zoals soms wordt gedacht.
Carla Jadôt

Legpatroon: Persoonlijke vrijheid om meer jezelf te kunnen zijn
Een bijdrage van Arjen Glas:
Het valt mij op dat er steeds meer aandacht komt voor het echt zijn van jezelf, met al je kwaliteiten en eigenaardigheden.
Dit is een bijzonder mooie ontwikkeling, maar je kunt alleen jezelf worden/zijn als je voldoende vrijheid voelt. Een goed onderwerp om eens flink uit te diepen met je tarotkaarten!

Met dit legpatroon duik je diep in jezelf; het gaat over het begrijpen van wie je bent, wat je beperkt en wat je inspireert. Het biedt stappen en inzichten die je kunnen helpen je authentieke zelf te omarmen en helemaal jezelf te kunnen worden/zijn.

Het legpatroon bestaat uit 17 kaarten: 4 kaarten per hoofdonderwerp, en de laatste kaart die je meer zicht geeft op jouw ultieme vrijheid.

Dus: organiseer tijd voor jezelf, schud de kaarten, en trek de kaarten met de posities in gedachten. Je kunt dit op twee manieren doen:

1. Een kaart trekken, noteren, weer in je deck stoppen, en een kaart voor de volgende positie trekken. Op deze manier kan een kaart bij meerdere posities tevoorschijn komen.
  2. Alle kaarten op tafel trekken en laten liggen.

Beide manieren zijn goed. Kies eentje die bij je past.

Sta open voor de boodschappen die de kaarten je brengen, en wees bereid om te groeien en te veranderen.

legpatroon arjen

Invloeden uit het verleden:

1. Hoe heeft je verleden invloed op je huidige gevoel van vrijheid?
2. Welk (oud) gedrags- of denkpatroon beperkt moment je vrijheid?
3. Welke emotionele bagage hindert je op dit moment?
4. Op welke manier is je huidige gevoel van vrijheid anders dan hoe je het in het verleden hebt ervaren?

Interne processen:

5. Welke innerlijke kracht(bron) kun je aanboren om vrijer te worden?
6. Welke passie kan je naar meer persoonlijke vrijheid leiden?
7. Welke persoonlijke groei kan bijdragen aan je gevoel van vrijheid?
8. Hoe kun je balans vinden tussen je innerlijke kracht en eventuele innerlijke belemmeringen?

Je omgeving:

9. Hoe beïnvloedt je huidige omgeving je vrijheidsgevoel?
10. Welke verandering in je fysieke omgeving kan bijdragen aan een groter gevoel van vrijheid?
11. Wat heeft invloed op je zelfvertrouwen binnen je relaties?
12. Wat kan je in je relaties aanpassen om meer vrijheid te ervaren?

Stappen naar transformatie:

13. Wat zijn de eerste kleine stappen die je kunt zetten om je persoonlijke vrijheid te vergroten?
14. Hoe kun je beginnen met loslaten en vergeven om ruimte te maken voor vrijheid?
15. Welke creatieve uitdrukking kan je helpen om jezelf te bevrijden?
16. Hoe kun je je passies inzetten om je vrijheidsgevoel te vergroten?

Uiteindelijke Vrijheid

17. Wat betekent ultieme vrijheid voor jou als een uniek persoon?

Tarot en  het Innerlijk Kind?
Een bijdrage van Marie-Louise Terhorst
Het begrip “innerlijk kind staat voor ervaringen in ons jonge leventje die een diepe indruk op ons hebben achtergelaten. Bijvoorbeeld de ervaring van liefde en aandacht maar ook sterke emoties en kwetsende ervaringen, zoals boosheid, verlating, onrecht of angst. In je volwassen leven kan dit je gaan belemmeren, je kunt er ‘ziek’ van worden. Je raakt jezelf kwijt, of bent allang niet meer jezelf…. Er ontstaat twijfel, geen zelfvertrouwen, doe ik het wel goed, en je gaat je aanpassen aan je omgeving. Je vind het moeilijk om voor jezelf op te komen. Of je beschermt jezelf tegen verdriet en verhard en laat geen liefde toe, je kan het wel alleen.
Het zijn vaak herkenbare patronen, die we onderdrukken omdat we niet weten hoe we ermee om moeten gaan.  We hebben niet geleerd om onze emoties, te uiten, zodat ons innerlijk kind zelf invulling heeft gegeven aan de miservaringen in zijn leven. Die miservaringen uiten zich in belemmerende overtuigingen zoals : “ik wordt niet gezien en niet gehoord” ik wordt niet gewaardeerd, ik wil erkenning, ik doe het nooit goed, en ik ben niet goed genoeg”. Door inzicht hoe je als volwassenen dit innerlijk kind kan gaan helen, leer je stukje bij stukje bewust te worden hoe deze patronen zijn ontstaan en hoe je ze zelf kan veranderen. De sleutel tot zelfliefde en kracht zit in ons, je mag het weer gaan zien en voelen. Zo creëren we meer gevoel voor eigenwaarde, gezonde relaties empathie en vertrouwen.
                Innerlijk Kind - De Kaartenset
De wens om deze innerlijk kind kaarten te maken kwam voort uit mijn coaching met cliënten die op zoek gingen naar hun eigen innerlijk kind. Het helpt je om in je dagelijks leven waar we getriggerd worden door onze partner, gezin, familie, vrienden of collega’s, inzicht te krijgen waar de trigger vandaan komt. Tevens kunnen we een andere houding aannemen, of bewust worden waar we nog in mogen helen.

De innerlijk kind kaarten bestaan uit 44 kaarten met 4  prachtige zelfgemaakte mascottes elke mascotte vertegenwoordigd een innerlijk kind. Die elk  verbonden is met een element namelijk vuur, lucht, aarde en water. Ze hebben een eigen kleur met bijbehorende chakra en edelstenen.
beginkaartenDe innerlijk kind kaarten geeft ons  inzicht waar de oorsprong van onze problemen, pijnpunten en verwondingen  vandaan komen. Waar zit de bron van onze trigger, zodat we  hier inzicht in  krijgen ontwikkelde ik de ERKENNINGSKAARTEN .
Deze laten je zien waar de oorsprong zit, wat mag je erkennen, waar zit je blinde vlek, wat vind je moeilijk om te voelen.
Op sommige kaarten  staan  vragen die je kunt beantwoorden . Het is een moment om  stil te staan wat heeft jou innerlijk kind nu op dit moment nodig om te helen.
Vaak ga je letterlijk terug naar dat kind op die plaatst of plek waar je die verwondingen hebt opgelopen, om de pijn en emotie alsnog een plek te geven, neem hier de rust en tijd voor.

Hoe kan ik dit transformeren, hoe kan ik een andere houding aannemen en mezelf bevrijden van een last uit mijn kindertijd. Om je hiermee te helpen kwamen  de OMARMINGSKAARTEN. Jezelf te begrijpen, te accepteren, te transformeren en lief te hebben. Want we zijn vaak te kritisch en te streng naar ons zelf. We kunnen het praktisch maken.
Voor diegene die reeds met tarotkaarten werken kunnen deze kaarten ter verdieping gebruiken tijdens een legging. Goed gebruik van deze kaarten met tarot vereist een stukje theorie, die zorgt voor waardevolle aanvulling om te kijken naar oorzaak en inzicht. Heb je interesse, dan kun je een workshop volgen met de nodige lesmateriaal en achtergronden.
Info marielouise_terhorst@hotmail.com

Tarotkaarten en het innerlijk Kind

schildknapen

De innerlijk kind kaarten zijn natuurlijk verbonden met de schildknapen uit de tarot.
Als tijdens een legging de schildknaap er in ligt duid dit altijd op een diep liggend proces
van het innerlijk kind waar de vraag over gaat. Natuurlijk is het heel belangrijk om hiervoorzichtig mee om te gaan. Het proces van het innerlijk kind gaat vaak gepaard met oude pijnen en zelfdestructieve overtuigingen waar tijd en zelfinzicht met beleid mag komen. Maar bovenal een mooie taak om als tarotkundige hier aandacht aan te schenken want het probleem bij de oorsprong, de wortel aanpakken is zo heilzaam.

Alle schildknapen hebben een eigen innerlijk kind IK boodschap, die jou iets wil; zeggen.
De schildknaap van staven met de IK boodschap: IK WORDT NIET GEZIEN EN NIET GEHOORD.
De schildknaap van zwaarden met de Ik boodschap: IK WIL ERKENNING EN WAARDERING
De schildknaap van pentagrammen met de IK boodschap: IK DOE HET NIET GOED
De schildknaap van bekers met de IK boodschap  : IK BEN NIET GOED GENOEG

Hierbij is hier een legging om  zelf thuis met het innerlijk kind aan de slag te gaan.

Welk innerlijk kind wil jou iets zeggen ( deze trek je uit de 4 schildknapen )
Uit het hele spel: 1 waar kom ik dit innerlijk kind nu tegen en geeft het een belemmering
wat mag ik loslaten?
2 Waar mag ik naar toe werken?
3 Wat is het eerste actie die ik kan ondernemen?
4 Welke houding kan ik het beste in dit proces aannemen?

Wil jij met je innerlijk kind aan de slag dan kan ik je helpen kijk voor info
www.passie-tarot.nl of mocht je interesse  hebben in de innerlijk kind kaarten te
bestellen € 39,50 excl. verzendkosten. Stuur dan een mail naar marielouise_terhorst@hotmail.com

Reminder
Stuur dit dan naar info@tarotberoepsvereniging.nl.
Arjen en Marie-Louise bedankt voor jullie bijdrage!

Ik dank iedereen voor het lezen van deze nieuwsbrief en graag tot 1 oktober 2023 bij onze volgende zoommeeting.

Hartelijke groet,
Sonja Backus

Verslag algemene ledenvergadering 5 februari 2023 via zoom.

Aanwezige leden: Ingrid Jahn, Carla Jadôt, Sonja Bacchus, Anton Coops, Wilma van Cruchten, Ans van Dijk, Maria Elshout, Arjen Glas, Henry Kampherbeek, Hetty Labots, Ronald Mulder, Til van Nieuwhuizen,  Yolanda van Nieuwkoop, Mieke Scholten, Jan Sikkema, Carla Sijtsma, Gina Tuijp, Anja van der Vegte en Renate Leeman
Afwezig met bericht van verhindering:  Eleonore Oldenburger, Ger van der Koelen, Hanneke Kooren en Miranda Molenaar.

1. Opening van de vergadering
    Voorzitter Ingrid Jahn opent de vergadering en heet de aanwezigen welkom.

2. Mededelingen van het bestuur
    Het afgelopen jaar hebben we als vereniging bericht gekregen van het overlijden van twee van onze leden: Mieke van Ooik (13.03.2022) en Sherry van der Kuyp (27.01.2023). Ter nagedachtenis hebben we een minuut stilte in acht genomen.

3. Goedkeuring notulen vorige ALV gehouden op 06.02.2022
    De notulen zijn aan de leden verstuurd en staan ook op de website vermeld.
    Er zijn geen op- of aanmerkingen, zodat de notulen zijn goedgekeurd.

4.Financieel jaaroverzicht
    Carla Jadôt heeft het jaaroverzicht samen met de stukken voor deze vergadering aan de leden verstuurd.  Hetty Labots merkt op dat er iets niet goed is gegaan met de optellingen. Carla en Hetty zullen dit na de vergadering doorspreken. (na afloop van de vergadering hebben Carla en Hetty contact gehad en de jaarrekening is nu in orde)

5.Verslag kascommissie
    De kascontrole over 2022 heeft nog niet plaatsgevonden. Dit zal bij de eerstvolgende workshop (zondag 30.04.2023) in Hilversum gaan plaatsvinden.

6.Contributie, lidmaatschap en  ledeninformatie
    De contributie wordt niet verhoogd en blijft dit jaar € 70,00 voor gewone leden en  € 40,00 voor aspirant leden.

Het bestuur stelt voor dat aspirant leden een bijdrage in de kosten betalen bij deelname aan de workshops van € 20 voor een workshop op locatie ( is hetzelfde gebleven) en € 15 voor een workshop via Zoom. De reden hiervoor is dat er een prijsverschil is tussen de kosten van het lidmaatschap van de leden (€70 tegen €40) en de inhoud van de workshop hetzelfde is.
    Stemming via handopsteking, de leden stemmen in met dit voorstel.

Er is vorig jaar een nieuw aspirant bijgekomen, zes leden hebben hun lidmaatschap opgezegd en er is een lid overleden. Reden voor de opzeggingen kan zijn dat er nu weer contributie geheven wordt. Vanwege corona is dit een twee jaar niet het geval geweest. In totaal telt de vereniging nu 49 leden: 1 erelid, 27 gewone leden en 21 aspirant leden.

7 .Verslag toetsingscommissie
    De toetsingscommissie meldt dat een aspirant lid voornemens is zich te willen laten toetsen. Er zijn verder geen nieuwe aspirant leden die dit ook willen. Het is aan een ieder zelf om te besluiten of toetsen een meerwaarde heeft. Bij het bestuur zijn de richtlijnen hiervoor op te vragen.

8.Bestuur
    Carla wordt bedankt voor de mooie kerstkaarten die ze ook dit jaar weer gemaakt heeft.

De penningmeester verzoekt om bij opzeggen van het lidmaatschap de opzegtermijn (voor het einde van het jaar) in acht te nemen. Bij het bestuur ook graag wijzigingen van naam-, adres- en telefoongegevens via e-mail doorgeven.

Wie wil er één of meerdere taken overnemen? Carla: Ik ben al ruim 20 jaar onderdeel van het bestuur en zou graag willen dat er zich personen aanmelden om één of meerdere taken van mij over te nemen. Denk er over na en meld je bij het bestuur.

9.Nieuwe leden werven

Meerdere leden geven aan dat ze het jammer vinden dat er geen nieuwe aanwas van leden is. Het bestuur plaatst regelmatig advertenties in diverse bladen. Het feit dat er geen geaccrediteerde opleiding (meer) is scheelt natuurlijk ook. De voorwaarden om een geaccrediteerde opleiding te worden zijn al heel lang hetzelfde en via een commissie vastgesteld. Deze richtlijnen zijn ook juridisch getoetst. Hiervan willen we als vereniging niet afwijken om de kwaliteit van de vereniging te waarborgen. Het onderschrijven van de beroepscode is wat ons betreft essentieel. Vanwege de onafhankelijkheid van de vereniging kunnen en willen we als vereniging ook geen eigen opleiding starten. Let wel, een individuele opleider hoeft niet zelf alle gevraagde kennis in huis te hebben. Deze inhuren mag ook.

Til van Nieuwenhuizen zegt dat cursussen geven ook (aspirant) leden kan opleveren.

Mevr. H.G. snapt de frustratie van Carla vanwege de uitblijvende aanwas van leden helemaal. Vanwege corona waren er ook geen beurzen waar geadverteerd kon worden.
    Het uitdragen van onze visie en de mogelijkheden is lastig. Adverteren op Social Media kost tijd en daarbij is het noodzakelijk om een juiste keuze te maken tussen de verschillende kanalen (facebook, twitter of toch iets anders). Daarnaast zul je moeten zorgen dat de informatie actueel blijft. Om de vereniging hoger in de rankings van antwoorden te laten komen zouden we allemaal dezelfde hashtag kunnen gebruiken bijvoorbeeld #tarotberoepsvereniging.nl Opgemerkt wordt dat het nieuwe normaal (na corona) zich nog moet vormen. Anton Coops merkt op dat binnentrekken van leden via internet de vereniging kan vergroten maar de vraag is, of we dat op deze manier willen. Internet waarborgt niet altijd de kwaliteit.  Maar in principe mag iedereen die de richtlijnen onderschrijft aspirant lid worden en kan dan gebruik maken van alle faciliteiten en expertise van de leden en de vereniging.

Maria Elshout wil graag onderzoeken wat er mogelijk is en vormt samen met Anton Coops, Sonja Backus en Arjen Glas een communicatiewerkgroep. Wie dat wil kan zich hierbij aansluiten. Stuur hiervoor een e-mail naar het bestuur.

.Wat  verder ter tafel komt
    Carla  Jadôt: Eleonore Oldenburger heeft contact opgenomen om zich af te melden voor de vergadering omdat ze ziek is. Wel doet ze een ieder de hartelijke groeten.

Carla Sijtsma: Waarom zijn alle activiteiten altijd op zondag? Carla Jadôt: In het verleden is geëxperimenteerd met andere dagen en de zondag geeft uiteindelijk de grootste opkomst.

Ans van Dijk: De ontwikkelingsstromingen bij de vereniging vind ik leuk. De kracht van de vereniging is toch het samenwerken met gelijkgestemden. De drempel om zelf een workshop te geven was voor mij toch wel erg groot. Al ga ik dat nu wel doen op 30.04.2023: Getallenwijsbegeerte. Toetsing om volwaardig lid te worden heb ik voor mezelf gezien als een mooi leerproces.

Arjen Glas: Wat is het doel van het plastic pasje dat we ieder jaar krijgen?
    Carla Jadôt: Dat is om aan te tonen dat je je lidmaatschap voor dat jaar betaald hebt en dmv dit kaartje kan je op de beurs aantonen dat je lid bent van een beroepsvereniging ( simpel door het op tafel te leggen).

Ronald Mulder: Wat betreft het geven van workshops. Het was een worsteling met mezelf en de materie. Uiteindelijk heeft het mij wel heel veel lol gebracht (Ronald heeft vorig jaar een workshop gegeven met als onderwerp: Omdraaiing 8 en 11 in de tarot). Hij vraagt of het misschien goed is om de leden te verplichten iets actiever lid te zijn. Hierop komt geen respons.

11.Data aankomende events
    30.04.2023 in Hilversum       Workshop door Ans van Dijk: Getallenwijsbegeerte.
    18.02.2024 via Zoom             ALV

Niets meer aan de orde zijnde, wordt de vergadering gesloten om 11.25 uur en het bestuur bedankt voor haar inzet. Aansluitend vindt er een workshop plaats die wordt geven door Arjen Glas met als onderwerp Aartsengelen de tarot.

Utrecht, 11 februari 2023.
Renate Leeman

Routebeschrijving  Centrum Een & Al, Mozartlaan 25, 1217 CM Hilversum.
LET OP
op zondag wordt de achteringang gebruikt dan is het adres Catharina van Renneslaan 8-20
Openbaar Vervoer.

Brainlux is eenvoudig te bereiken via het openbaar vervoer. Vanaf station Hilversum ( uitgang centrum, links staan de bussen)  neemt u de bus 105 van Connexxion. U stapt uit bij de halte Wisseloordlaan. U gaat de Wisseloordlaan in. Loop rechtdoor op de Wisseloordlaan en ga bij de T-splitsing linksaf (Mozartlaan).
De ingang is na 100 meter aan uw linkerzijde. Deze wandeling duurt ongeveer 6 minuten.
De ingang van Centrum Eén & Al is na 100 meter aan uw linkerzijde. Bij binnenkomst neemt u de trap naar beneden gaat u links de gang in.
Lijn 105
Heen: vertrekt o.a. om 10.21 uur ( zondag morgen EEN keer per uur!!!)
vanaf station Hilversum en komt om 10.26 aan op de halte Wisseloordlaan. Hierna 6 min lopen.
Terug : vertrek o.a. om 16.25 uur aankomst Station 16.35 uur ( Zondag middag elk half uur)Eigen vervoer.
Vanuit de richting Utrecht Route via A  27:
Neem de afrit Hilversum (afslag 33). Bij de eerste stoplichten gaat u linksaf
(Ring Zuid, Diependaalselaan). Volg de bordjes 'Ring
' over bijna 4 kilometer. Volg de borden Ring West richting Bussum.
Blijf de Ring volgen. Bij de derde stoplichten gaat u linksaf richting 's Gravenland ('s Gravelandseweg). Neem de eerste weg
rechts (Wisseloordlaan). Ga rechtdoor op de Wisseloordlaan en bij de T
-splitsing links af (Mozartlaan). De ingang van Centrum Eén & Al is na 100 meter aan uw linkerzijde. Bij binnenkomst neemt u de trap naar beneden. Links, aan het einde van de gang vindt u Centrum Eén & Al en BrainLux.
of:
Route via A 2:
Neem de afslag Hilversum/Vinkeveen (N201). Aan het einde van de afslag gaat u bij het verkeerslicht linksaf  richting Hilversum (N201). Deze weg rijdt u steeds rechtdoor tot u aan uw rechterhand een vestiging (na ± 15 km) van Intratuin ziet. Ga hierna linksaf (richting 's Graveland). Volg deze weg (Zuidereinde) tot de stoplichten. Ga rechtsaf richting Hilversum (Leeuwenlaan, deze gaat na de bocht over in de 's Gravelandseweg). Neem de 5e straat links (Wisseloordlaan).
Ga rechtdoor op de Wisseloordlaan en bij de Tsplitsing (t.o. basisschool) links af (Mozartlaan). De ingang van Centrum Eén & Al is na 100 meter aan uw linkerzijde. Bij binnenkomst neemt u de trap naar beneden. Links, aan het einde van de gang vindt u Centrum Eén & Al en BrainLux.
Vanuit de richting Amersfoort
Route via A 1:  Neem de afrit Laren/Hilversum
Noord/Media Park (Afslag 9). Aan het einde van de afslag gaat u bij de
Ga rechtsaf richting Bussum/Loosdrecht. U rijdt nu op de Johannes Geradtsweg. Ga bij de het kruispunt rechtdoor. U rijdt over het viaduct over de Insulindelaan. U ziet rechts het Mediapark, blijf de weg rechtdoor vervolgen. Na een scherpe bocht naar links (voorbij de watertoren die u links van u ziet) gaat u bij de eerstvolgende stoplichten rechtsaf richting 's Gravenland ('s Gravelandseweg). Neem de eerste straat rechts (Wisseloordlaan). Ga rechtdoor op de Wisseloordlaan en bij de T
Vanuit de richting Amsterdam
Route via A 1:
Neem de afrit Hilversum Noord / Laren (Afslag 9). ). Aan het einde van de afslag gaat u bij de stoplichten linksaf, richting Hilversum/Media Park (N525). Deze weg rijdt u alsmaar rechtdoor tot een kruispunt met stoplichten. Ga rechtsaf richting Bussum/Loosdrecht. U rijdt nu op de Johannes Geradtsweg. Ga bij de het kruispunt rechtdoor. U rijdt over het viaduct over de Insulindelaan. U ziet rechts het Mediapark, blijf de weg rechtdoor vervolgen. Na een scherpe bocht naar links (voorbij de watertoren die ulinks van u ziet) gaat u bij de eerstvolgende stoplichten rechtsaf richting 's Gravenland ('s Gravelandseweg). Neem de eerste straat rechts (Wisseloordlaan). Ga rechtdoor op de Wisseloordlaan en bij de T-splitsing (t.o. basisschool) links af (Mozartlaan).
of:
Route via A 2:
Neem de afslag Hilversum/Vinkeveen (N201). Aan het einde van de afslag gaat u bij het verkeerslicht linksaf richting Hilversum (N201). Deze weg rijdt u steeds rechtdoor tot u aan uw rechterhand een vestiging van Intratuin ziet (na ± 15 km). Ga hierna linksaf (richting 's Graveland). Volg deze weg (Zuidereinde) tot de stoplichten. Ga rechtsaf richting Hilversum (Leeuwenlaan, deze gaat na de bocht over in de 's Gravelandseweg). Neem de 5e straat links (Wisseloordlaan).
Ga rechtdoor op de Wisseloordlaan en bij de T-splitsing (t.o. basisschool) links af (Mozartlaan). De ingang van Centrum Eén & Al is na 100 meter aan uw linkerzijde. Bij binnenkomst neemt u de trap naar beneden. Links, aan het einde van de gang vindt u Centrum Eén & Al en BrainLux.
Parkeergelegenheid
Uw auto kunt u parkeren op verschillende plekken op het terrein.
Wanneer u het terrein oprijdt worden er op de borden parkeergelegenheden aangegeven.