HUISHOUDELIJK REGLEMENT van de
TAROT
BEROEPSVERENIGING NEDERLAND.
Statutair opgericht op 12-6-1995 en gewijzigd maart 2006.
Artikel 1 – De vereniging.
- Het verenigingsjaar loopt van 1 januari tot en met 31 december.
- De Algemene Ledenvergadering wordt jaarlijks gehouden, steeds voor 1 mei.
Artikel 2 – Huishoudelijk reglement.
- Het huishoudelijke reglement wordt vastgesteld door de ledenvergadering.
- De bepalingen in het HR, die in strijd zijn met de wet of de statuten van
de TBN, zijn niet geldig.
- In alle gevallen waarin de statuten of het HR niet voorziet, beslist het
dagelijks bestuur.
- Voorstellen tot wijziging van het HR dienen minimaal tien (10) werkdagen
voor aanvang van de Algemene Ledenvergadering ter kennis worden gebracht
en kunnen slechts worden aangenomen met tweederde meerderheid van de uitgebrachte
stemmen.
- De in het HR genoemde omlooptijden worden in de vakantieperiode juni, juli
en augustus met één maand verlengd.
Artikel 3 – Lidmaatschap.
- Het lidmaatschap van de vereniging wordt aangegaan voor de duur van één
(1) jaar en wordt zonder kennisgeving door het bestuur verlengd.
- Opzegging dient schriftelijk te geschieden en uiterlijk drie (3) december
bij het secretariaat aanwezig te zijn.
- Indien het lidmaatschap van de vereniging om welke reden dan ook, wordt
beëindigd, dienen eigendommen van de vereniging uiterlijk vier (4) weken
na beëindiging van het lidmaatschap bij het secretariaat te zijn.
- De leden zijn onderverdeeld in drie (3) categorieën:
a) Een gewoon
lid is diegene, die zich als Tarotprofessional heeft bekwaamd.
Dit naar
het oordeel van het bestuur. Hij/zij heeft een schriftelijk verzoek tot toelating
als lid
bij het bestuur heeft en is door het bestuur als zodanig toegelaten.
b) Een aspirant
lid is diegene die zich als lid heeft aangemeld, maar waarvan de
vakbekwaamheid
nog niet is gebleken c.q. nog niet is getoetst.
Hij/zij
is nog niet als volwaardig lid toegelaten.
c) Ereleden.
- Gewone leden die het beroep willen gaan uitoefenen en als zodanig willen
worden ingeschreven, dienen daartoe schriftelijk een verzoek te richten aan
het bestuur.
- Leden die het lidmaatschap tijdelijk wensen op te schorten, dienen een
daartoe strekkend verzoek schriftelijk te richten aan het bestuur. In een
daarna te treffen regeling worden bindende afspraken gemaakt over de termijn
van de opschorting en hervatting van het lidmaatschap. Deze overeenkomst
wordt schriftelijk vastgelegd en betrokkene zal binnen zes (6) weken een
afschrift ervan ontvangen.
Artikel 4 – Contributie en entreegeld.
- Betalingen voor een komend jaar dienen te geschieden voor vijftien (15)
februari van het lopende jaar.
- Gestreefd wordt, betalingsverzoeken te verzenden voor vijftien (15) januari.
- In alle gevallen blijft elk lid verantwoordelijk voor het tijdig betalen
van zijn/haar contributie.
Bij het niet tijdig betalen kan er incasso bureau worden ingeschakeld ( extra kosten zijn voor het lid) of het bestuur kan kiezen om tot royeren over te gaan. Men kan dan nooit geen lid meer worden van de vereniging.
- Het entreegeld, dient ter dekking van de kosten te maken voor de toetsing
van aspirant-leden. Het bedrag wordt in de ALV vastgesteld.
Entreegeld bij een volledige toetsing € 100, --
Conform besluit ALV 2008.
- Voor workshops betaalt u een statiegeld van € 35,=.
Te betalen op IBAN nr: NL71 INGB 0006 8097 91
t.n.v. Tarot Beroepsvereniging Nederland te Hengelo.
Betaling moet voor een aangegeven datum binnen zijn.
Zelf in de gaten houden u krijgt hier geen rekening over toegestuurd.
Uw deelname is dan definitief, er wordt na die datum geen restitutie gegeven bij het NIET deelnemen.
Bent u als lid, aanwezig op de workshop dan krijgt u in de week na de workshop het geld terug gestort op uw rekening, aspirant leden krijgen € 15,= terug gestort, omdat zij per workshop een bijdrage dienen te betalen van € 20,=.
Niet leden kunnen ook aan deze dag deelnemen dan zijn de kosten 55 euro.
Conform besluit ALV 2017
Artikel 5 – Gebruik van de naam van de vereniging.
- De naam, het logo en de afkorting van de vereniging zijn het eigendom van
de vereniging. De gewone leden van de vereniging mogen het logo gebruiken,
na schriftelijke toestemming van het bestuur.
- Alleen gewone leden met de kwalificatie Tarotprofessional mogen zich presenteren
als lid van de vereniging, in relatie tot hun praktijkverzorging.
- Overige leden mogen zich alleen als lid van de vereniging profileren, indien
zij het belang en de doelstellingen van de vereniging daarmede ondersteunen.
Artikel 6 – Commissie en adviseurs – verhouding bestuur
v.v. commissies en adviseurs.
- Commissieleden en adviseurs worden door het bestuur benoemd voor een periode
van hooguit drie (3) jaar.
- Een commissielid kan ten alle tijden door het bestuur worden geschorst
of ontslagen.
- Het bestuur overlegt minstens vier (4) maal per jaar met de commissies.
De commissies verzorgen een kwartaalverslag (zie ook financieel beheer).
- Artikelen, aangeschaft of verkregen t.b.v. de vereniging, blijven ten alle
tijden eigendom van de vereniging en dienen binnen vier (4) weken na het
beëindigen van een taak of functie bij het secretariaat aanwezig te
zijn.
- Iedere commissie of adviseur houdt een inventarisatielijst bij, waarvan
ieder kwartaal een bijgewerkte kopie naar het verenigingssecretariaat wordt
gezonden.
- Het bestuur kan ten alle tijden commissies en adviseurs benoemen, indien
dit niet leidt tot overschrijding van de begroting.
Artikel 7 – Financieel beheer.
- In aanmerking komende vergoedingen en de hoogte daarvan, worden door het
bestuur vastgesteld.
- Het bestuur, de commissies en de adviseurs zijn verantwoordelijk voor hun
begroting. De begrotingen dienen alle aspecten te bevatten (huur van ruimten,
apparatuur, reis- en telefoonkosten, aan te schaffen goederen of huur ervan).
De begrotingen dienen zes (6) weken voor de aanvang van het nieuwe verenigingsjaar
in het bezit te zijn van de penningmeester.
- Er wordt uitsluitend gewerkt met door de Algemene Ledenvergadering goedgekeurde
begrotingen.
- Budgetoverschrijdingen zijn alleen toegestaan na schriftelijke toestemming
van het bestuur.
- Het bestuur bespreekt uiterlijk vier (4) weken voor de Algemene Ledenvergadering
met alle functionarissen/commissies het te voeren beleid.
- De penningmeester begroot jaarlijks een bedrag als reserve. Dit bedrag
kan eventueel in een reserve fonds worden gestort.
- Declaraties: deze dienen maandelijks ingediend te worden, met inachtneming
van het volgende;
- indien een declaratie een bedrag van € 68,00 overschrijdt, dient
deze uiterlijk binnen veertien (14) dagen na het verstrijken van de maand
waarop deze betrekking heeft, bij de penningmeester te zijn ingediend.
- Indien een declaratie het bedrag van € 68,00 niet overschrijdt,
is de uiterlijke inlevertermijn drie (3) maanden.
- Declaraties van de laatste maand of laatste drie (3) maanden van het
jaar dienen uiterlijk éénentwintig (21) januari van het volgende
jaar in het bezit te zijn van de penningmeester.
- Declaraties, later ingediend dan de gestelde termijnen, kunnen door het
bestuur worden geweigerd.
Artikel 8. Bestuur.
Indien er binnen het bestuur een situatie ontstaat, waarbij het bestuur als
zodanig niet meer kan of wil samenwerken, door welke oorzaak dan ook, is
ten minste een bestuurslid gehouden aan te blijven om:
- De lopende zaken, eventueel als waarnemend voorzitter, af te wikkelen,
c.q. te laten afwikkelen in samenwerking met andere leden, zijnde geen bestuursleden,.
- Op zo kort mogelijke termijn een nieuwe algemene ledenvergadering bij elkaar
te roepen, alwaar een nieuw bestuur kan worden gekozen.
Indien in het aftredende bestuur niemand bereid wordt gevonden het bovenstaande
op zich te nemen, blijft dit een taak van de voorzitter.
Artikel 9. Beroepscode Tarotprofessional.
Met ingang van april 2005, maakt de op de ALV vastgestelde beroepscode deel
uit van het huishoudelijke reglement. Deze beroepscode kan door de ALV met
een meerderheid van de uitgebrachte stemmen worden gewijzigd, indien hiervoor
ten minste jaarlijks voor 31-12 van ieder kalenderjaar, een gemotiveerd verzoek
is gedaan aan het bestuur.
Artikel 10. Beroepsprofiel Tarotprofessional.
Met ingang van april 2005, maakt de op de ALV vastgestelde beroepsprofiel deel
uit van het huishoudelijke reglement. Dit profiel kan door de ALV met een
meerderheid van de uitgebrachte stemmen worden gewijzigd, indien hiervoor
ten minste jaarlijks voor 31-12 van ieder kalenderjaar, een gemotiveerd verzoek
is gedaan aan het bestuur.
De toelatingseisen tot gewoon lid, maken deel uit van het Beroepsprofiel en
zijn hierin omschreven.
© 2006 TBN
Alle rechten voorbehouden
Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar
gemaakt worden door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronische en/of
magnetische opslag, CD-i of CD-rom, of op welke andere wijze dan ook, zonder
voorafgaande schriftelijke toestemming